Trajekt na ostrov Con Dao. Jak se dostat na Con Dao?
Tato rychlá trajektová linka spojující pevninské přímořské město Vũng Tàu se vzdáleným ostrovem Côn Sơn v kouzelném souostroví Côn Đảo je skvělou alternativou k letu pro cestovatele, kteří dávají přednost plavbě před letem nebo kteří upřednostňují zážitek před pohodlím.
Miluji cestování lodí a v případě ostrovů Côn Đảo si nedokážu představit působivější seznámení s tímto souostrovím než příjezd lodí.
V posledních několika letech vzrostla popularita ostrovů Côn Đảo a kvůli poptávce se otevřelo více rychlých lodních spojení s pevninou. Dalším důvodem je však skutečnost, že letiště na ostrově Côn Sơn se v roce 2023 na několik měsíců uzavře kvůli modernizaci, což znamená, že jediným způsobem, jak se na Côn Đảo dostat, bude cesta po moři. Současná loď pojme 500-600 cestujících, ale na stejné trase se chystá nové plavidlo s kapacitou přes 1 000 cestujících.
Na této stránce jsem napsal kompletního průvodce pro cestu expresním trajektem mezi Vũng Tàu a ostrovem Côn Sơn v souostroví Côn Đảo. Přiložil jsem mapu a všechny důležité informace pro cestující na této trajektové trase. Chcete-li si rezervovat jízdenky, můžete pomoci podpořit mé webové stránky pomocí odkazů na 12Go.asia a vyhledávacích políček na této stránce. Případně přejděte na webové stránky nebo stránku na Facebooku společnosti Côn Đảo Express. Všimněte si, že jízdní řád se pravidelně mění a že na této trase má právě začít jezdit nová, mnohem větší a rychlejší loď, a to později v roce 2022.
O trajektu:
Mezi Vũng Tàu a ostrovem Côn Sơn jezdí rychlá loď, kterou provozuje společnost Côn Đảo Express (stejná společnost, která provozuje Phú Quốc Express) a která již nejméně několik let nahrazuje starý pomalý trajekt. V posledních dvou letech však byla trasa trajektu narušena pandemií a časté špatné počasí způsobilo dlouhá období bez provozu. Nyní je však linka plně funkční, má poměrně pravidelný jízdní řád, prudce se zvýšil počet cestujících a je na prahu zavedení zcela nového plavidla, které zvýší kapacitu pro cestující a výrazně zkrátí dobu plavby a bude schopno plout i za bouřlivých podmínek.
Tato trajektová linka je pro mě lákavá (kromě toho, že rád jezdím lodí) i proto, že je to nejbližší námořní spojení na ostrovy Côn Đảo ze Saigonu (Ho Či Minova Města), kde žiji. V relativně blízké budoucnosti bude mezi Saigonem a Côn Đảo fungovat přímá trajektová linka, ale do té doby je loď Vũng Tàu nejlepší volbou. To bude pro cestující důležité zejména v roce 2023, protože letiště na ostrově Côn Sơn se má na několik měsíců uzavřít kvůli modernizaci, což znamená, že jedinou možností, jak se na ostrovy dostat, bude cesta po moři. Proto se nedávno rozšířily trajektové linky na Côn Đảo z pevniny: nyní je možné plout přímo z Vũng Tàu, Cần Thơ a Trần Đề (v provincii Sóc Trăng).
Bohužel kvůli současnému jízdnímu řádu není zcela možné propojit trajekt Vũng Tàu→Côn Đảo přímo s trajektem Saigon→Vũng Tàu, a vytvořit tak kompletní trajektovou trasu Saigon→Vũng Tàu→Côn Đảo. Časy příjezdů a odjezdů nejsou zcela synchronizovány. Neshodují se ani časy plavby trajektu Cần Giờ→Vũng Tàu. To znamená, že v podstatě musíte cestovat do Vũng Tàu noc před odjezdem trajektem do Côn Đảo. To však není problém, protože Vũng Tàu je velmi příjemné místo, kde lze strávit den nebo dva. Jediný způsob, jak se dostat ze Saigonu do Côn Đảo za jeden den trajektem, je jet do Vũng Tàu velmi brzy ráno, ze Saigonu vyjíždíte kolem 4.30 ráno.
Čas a ceny:
Na této trase by cestující měli mít na paměti, že se pravidelně mění jízdní řád a že za velmi rozbouřeného moře lodě často vůbec nevyplouvají – někdy i několik dní nebo dokonce týdnů. Níže je uveden jízdní řád v době výzkumu (červenec 2022). Frekvence se pravděpodobně velmi brzy zvýší s příjezdem druhé, mnohem větší lodi na tuto trasu, někdy v roce 2022. Nová loď by také měla výrazně zkrátit dobu plavby, která se v současnosti pohybuje mezi 4-5 hodinami (v případě drsných podmínek i více). Současná loď má kapacitu 500-600 cestujících, nová loď bude mít kapacitu přes 1000 cestujících. Na lodích není povolen vstup autům, motocyklům a (pokud vím) ani jízdním kolům. Více o přepravě motorek ve Vietnamu najdete v článku, Jak poslat motorku ve Vietnamu? Ceny jízdenek jsou vyšší od pátku do neděle a o státních svátcích:
*Existuje také možnost VIP. Existují snížené ceny pro děti a starší osoby (630 000vnđ/760 000vnđ) a cestující se zdravotním postižením (550 000vnđ/665 000vnđ). Aktuální jízdní řád a ceny zjistíte buď pomocí vyhledávacího pole níže, nebo na webových stránkách Con Dao Express.
Rezervace jízdenek by měla být poměrně bezproblémová. Cestující si je mohou rezervovat online nebo osobně. Snažte se rezervovat alespoň několik dní nebo týden předem, zejména v období letních prázdnin a státních svátků, kdy mohou být vstupenky rychle vyprodány.
Online: Rezervaci můžete provést na stránkách 12Go.asia pomocí níže uvedeného odkazu nebo vyhledávacího pole. Případně přejděte na webové stránky Côn Đảo Express a proveďte rezervaci tam. Obě platformy podporují většinu forem online plateb.
Osobně: Côn Đảo Express má pokladnu v přístavu ve Vũng Tàu a ve městě Côn Sơn. Při rezervaci si nezapomeňte vzít s sebou cestovní pas.
Přístavy, odjezdy a příjezdy:
Ve Vũng Tàu je trajektový přístav Cầu Đá výhodně umístěn a je poměrně moderní, na ostrově Côn Sơn je přístav Bến Đầm umístěn poněkud nevhodně, ale je naprosto velkolepý. To druhé se však brzy změní, protože v srpnu 2022 má být otevřen nový trajektový přístav Bến Tàu Khách, který se nachází přímo v zátoce před městem Con Son: je to mnohem pohodlnější příjezdové a odjezdové místo a stejně malebné jako jeho předchůdce. Více informací o všech třech přístavech najdete níže:
Vũng Tàu: Cầu Đá Přístav
Přístav Cầu Đá se nachází severně od pěkné pláže Bãi Trước a je v centru nábřeží Vũng Tàu. Přístav Cầu Đá, který je snadno dostupný taxíkem na motorce, autem na zavolání nebo dokonce pěšky po atraktivní pobřežní silnici, je poněkud bizarní moderní stavba – pravděpodobně představující vlny nebo vlnky na oceánu – vyčnívající nad mořem. Je zde čerpací stanice, restaurace rychlého občerstvení, kavárny, dlouhodobé i krátkodobé parkoviště pro motorky a auta a kiosky s jízdenkami. Většina cestujících by se zde měla poměrně snadno orientovat. Pokladna Côn Đảo Express se nachází hned u centrálního hlavního vchodu; parkoviště je napravo od hlavní budovy přístavu při vjezdu ze silnice, přístaviště trajektů je na severním konci přístavního komplexu. Na přijíždějící lodě stojí fronty taxíků s taxametrem nebo si můžete objednat vyzvednutí přes aplikaci pro přivolání odvozu, například Grab. Pokud máte vlastní motorku, na dlouhodobém parkovišti jsou při vjezdu na parkoviště zřetelně uvedeny ceny za den/noc v angličtině. Celkově by používání tohoto přístavu mělo být snadné a efektivní.
Ostrov Côn Sơn: Bến Đầm Přístav
Přístav Bến Đầm se nachází v jihozápadním cípu ostrova Côn Sơn, v laguně s modrou vodou, kterou obklopují kopce porostlé džunglí. Je to kouzelný úvod při příjezdu na Côn Đảo. Bến Đầm je však vzdálen více než 10 km od města Côn Sơn, kde se nachází většina ubytovacích zařízení na ostrově. Příjezd a odjezd z přístavu je poměrně jednoduchý, i když je to docela dlouhá procházka nahoru/dolů po molu, pokud nesete hodně zavazadel v horku nebo dešti. Na příjezdu se setkávají taxíky, motocyklové taxíky a elektrické buginy. Ceny za jízdu po úžasné pobřežní silnici do města Côn Sơn by se měly pohybovat mezi 100 000-300 000vnđ v závislosti na způsobu dopravy a počtu osob. Pokud jste si však předem zarezervovali hotel, možná vám budou schopni zajistit vyzvednutí (za příplatek). Kolem vchodu do přístavu jsou seskupeny obchody s občerstvením, trajektový terminál s krytým posezením a pokladnami. Celkově je přístav Bến Đầm funkční, ale není to zrovna místo, kde by se člověk zdržoval. Stejně tak je dobře, že se brzy otevře nový přístav trajektů (viz níže).
Côn Sơn Město: Bến Tàu Khách
Nový přístav Bến Tàu Khách, jehož otevření je naplánováno na srpen 2022, se nachází přímo na nábřeží města Côn Sơn, v centru východního pobřeží ostrova. Přístav je ve výstavbě již mnoho a mnoho let, takže bych nevsadil na to, že bude skutečně otevřen v srpnu, ale zdá se velmi pravděpodobné, že bude otevřen někdy v roce 2022. Obecně je to pro návštěvníky dobrá zpráva, protože nový přístav bude mít mnohem výhodnější polohu: bude v pěší vzdálenosti od většiny ubytovacích zařízení na ostrově, která jsou seskupena podél pěkné pobřežní silnice města Côn Sơn nebo v klidných zapadlých uličkách. Nový přístav je však ve srovnání s nenápadnými nízkými stavbami z koloniální éry, které charakterizují většinu zbytku města, tak trochu na očích. Další obavou může být, že s přibývajícím počtem stále větších a větších rychlých lodí připlouvajících na ostrov hrozí, že přemístění přístavu do města povede ke zvýšení znečištění vody v této krásné zátoce. Každopádně po otevření budou trajekty kotvit na konci velmi dlouhého mola táhnoucího se do moře s úžasnou kulisou hor a džungle. V budově terminálu – další moderní "zvlněné" stavbě – budou místa k sezení, stánky s jízdenkami a obchody s občerstvením.
Lodě:
Jediná loď, která v současné době jezdí na trase Vũng Tàu→Côn Đảo, je Trưng Nhị, dvoupatrový katamarán natřený červenou barvou s bílými pruhy, provozovaný společností Côn Đảo Express. Loď má kapacitu 500-600 cestujících, kteří sedí na polohovatelných měkkých křeslech na dvou palubách. Na této trase by však měla brzy začít jezdit nová, mnohem větší loď, kterou rovněž provozuje společnost Côn Đảo Express. Tato loď, Thăng Long, bude mít téměř dvojnásobnou kapacitu – více než 1 000 cestujících – na třech palubách, což z ní činí největší rychlý trajekt, který je v současnosti ve Vietnamu provozován. Na fotografiích z tisku vypadá loď Thăng Long spíše jako jachta ruského oligarchy než jako rychlý trajekt.
Sedadla jsou v pořádku a poměrně pohodlná, ale trochu těsná, pokud chcete například pracovat na notebooku (prostor pro kolena se dramaticky zmenší, pokud/pokud si cestující vpředu sklopí sedadlo). Kabiny mají čtyři řady sedadel, a přestože se nejedná o nic okouzlujícího, jsou prostorné a vůbec ne klaustrofobické. Okna jsou velká a stropy vysoké. Nicméně sezení nahoře je výhodnější než dole, částečně proto, že je zde méně míst, a částečně proto, že cestující nahoře mají snazší přístup na venkovní palubu.
Kabiny jsou klimatizované a mají několik širokoúhlých televizorů, na kterých se přehrávají filmy a popová videa, ale hlasitost je udržována na milosrdně rozumné úrovni. V každé řadě sedadel jsou dvě elektrické zásuvky pro nabíjení telefonu nebo notebooku. V zadní části kabin jsou toalety udržovány v čistotě a celková úroveň čistoty je poměrně dobrá. V zadní části je také stánek s občerstvením, kde se prodává ledová káva, limonády a nudle. Na 4 - 5hodinovou plavbu bych však doporučoval vzít si s sebou vlastní nápoje a občerstvení.
Na venkovní palubu se dostanete zadními dveřmi v horním patře. Velký, ale holý prostor na zádi lodi poskytuje několik laviček k sezení, čerstvý vzduch, možnost fotografování a úlevu pro kuřáky. Paluba je uzavřena po dobu 15 minut po odjezdu a před příjezdem a během bouřlivých cest zůstává nepřístupná. Cestující by měli být při pobytu na palubě velmi opatrní, protože díky větru, vlnám a vodě je snadné ztratit rovnováhu a uklouznout.
Cesta:
Při čekání ve frontě na molu ve Vũng Tàu za jasného ranního slunce probíhá nástup do lodi relativně klidně a neformálně. Na palubě panuje tichý chaos, stovky cestujících procházejí úzkými dveřmi na loď, stojí v uličkách, ukládají zavazadla a diskutují o tom, kdo si kam sedne. Všechna místa jsou na jízdenkách přidělena, ale ve skutečnosti – jak už to ve Vietnamu bývá – se čísla sedadel často ignorují. V takovém případě obvykle stačí rychlá a zdvořilá výměna a ukázání lístku, než si sednete na své právoplatné místo. Motory se roztočí a loď se přesně v osm hodin ráno odlepí od mola. Trajekt jemně vymanévruje z přístavu, rychle nabere rychlost a propluje mořem směrem na jih.
Atmosféra na palubě je klidná a tichá, zejména když jsou mobilní data mimo dosah: bez telefonů, které by je rozptylovaly, si většina cestujících sklopí sedadla a zavře oči. Za okny kabiny je oceán modrý, velký a rozvlněný. Na moři stojí nehybně tankery a čekají na volné sloty v přístavech Vũng Tàu a Sài Gòn. Dvojité kopce Vũng Tàu se vzdalují na obzoru. Brzy je trajekt ve Východním moři úplně sám, až na populaci větrných turbín viditelnou na západě v provincii Trà Vinh v deltě Mekongu.
Cestující znovu ožijí, jakmile se otevřou dveře na zadní palubu, zhruba po 15 minutách plavby (pokud to podmínky na moři dovolí). Na větrné, sluncem zalité palubě se lidé hromadně fotografují a občerstvují. Téměř všichni cestující jsou Vietnamci – turisté, poutníci, veteráni nebo ostrované. Jen velmi málo zahraničních cestovatelů se rozhodne jet lodí na ostrovy Côn Đảo, raději letí letadlem.
Za dobrých podmínek je to plynulá, příjemná a snadná jízda. Čtyři hodiny uběhnou rychle: máte možnost si odpočinout, popovídat si se spolucestujícími, pracovat na notebooku nebo přemýšlet při pozorování vln. Jediným nepohodlím jsou bosé nohy na vaší opěrce od cestujících v řadě za vámi (běžná "praxe" ve Vietnamu, zejména u starší generace). V žádném případě to tak ale není vždy. Přejezd je známý tím, že je drsný. Jednou jsem "uvízl" na ostrově Côn Sơn na sedm dní, protože moře bičoval vítr a žádné lodě nemohly plout. Při zpáteční cestě dosahovaly vlny 2-3 metrů a pohyb lodi byl občas alarmující.
Mořská nemoc je mezi vietnamskými cestovateli častější než v jiných zemích, které jsem navštívil (nemám žádnou teorii, proč). Když se podmínky zhorší, v kabině je cítit hmatatelná nervozita. Zvracení je běžné. Je zřejmé, že pokud také trpíte mořskou nemocí, může být cesta velmi nepříjemná. Ale i když jí netrpíte, můžete mít tu smůlu, že budete sedět mezi dvěma cestujícími, kteří neúnavně zvrací do papírových sáčků. Netřeba dodávat, že je to bylo velmi nepříjemné. Ale pro vaše sousedy to musí být samozřejmě mnohem horší. Navíc Vietnam nemá zrovna zářné výsledky v oblasti námořní bezpečnosti. Nicméně podle mých zkušeností jsem se na této plavbě cítil bezpečně a v docela dobrých rukou.
Nejčtenější články
-
28 srp 2021Jak se seznámit s Vietnamkou
-
28 čvc 2021Životní náklady ve Vietnamu (2021)
-
29 zář 2021Jsou Vietnamky zlatokopky?
-
20 zář 2021Malý průvodce na cestu do Vietnamu
-
15 bře 2023Víza a eVíza do Vietnamu | Kompletní návod získání víza do Vietnamu