Jedna z nejčastějších otázek, na kterou mi čtenáři píší, je: Mohu ve Vietnamu naložit motorku do vlaku a poslat ji z jedné destinace do druhé? Jednoduchá odpověď zní: "Ano, můžete".
Pro cestovatele je však užitečné vědět, jak to přesně funguje, protože to zajistí, že proces proběhne co nejhladčeji. Naštěstí je dnes poslání motorky vlakem poměrně bezproblémovou, efektivní a spolehlivou službou. Na této stránce jsem sepsal a ilustroval průvodce krok za krokem, jak naložit motorku do vlaku ve Vietnamu. Celkové náklady na cestování na motorce jsem popsal v ROAD TRIP VE VIETNAMU.
Pokud pošlete svou motorku vlakem, můžete začít nebo ukončit svůj výlet kdekoli po celém Vietnamu.
Výhody:
Pro cestující po Vietnamu je často velmi výhodné naložit motorku do vlaku. Tuto službu můžete využít například k tomu, abyste se dostali z velkých a rušných měst, jako je Saigon a Hanoj, na venkov (nebo alespoň do menších měst). Nemusíte se tak potýkat s příšernou dopravou a znečištěním na průmyslových předměstích. Nebo ji můžete využít k vynechání některých úseků trasy. Mnoho lidí chce například projet jednu z mých tras ze Saigonu do Hanoje, ale nemají dostatek času na to, aby ji projeli celou: motorku můžete naložit na vlak a buď se připojit na cestu někde dál na pobřeží, nebo cestu předčasně dokončit a zbytek cesty poslat vlakem. Motorku můžete poslat do všech hlavních pobřežních měst mezi Saigonem a Hanojí (Phan Thiet [stanice Muong Man/Binh Thuan], Nha Trang, Quy Nhon [stanice Dieu Tri], Danang, Hue, Dong Hoi, Vinh a Haiphong, od jihu na sever) a do jedné vnitrozemské destinace, Lao Cai (pro Sapu; pouze z Hanoje).
Nevýhody:
Pokud s nimi počítáte a cestu si podle toho zorganizujete, neměly by vám vadit:
- Nebudete cestovat se svým motocyklem: jede v samostatném nákladním vlaku. (Dvěma významnými výjimkami jsou expresní vlak Saigon-Phan Thiet a expresní vlak Hanoj-Lao Cai Fansipan [do Sapy]).
- Vaše motorka dorazí na místo určení za 2-5 dní v závislosti na tom, jak daleko ji posíláte a zda se jedná o rušné roční období.
- Ačkoli se mi to osobně nikdy nestalo, čtenáři občas píší, že jim bylo odepřeno povolení naložit motorku do vlaku z důvodu přeplnění. Obvykle se tak děje ve špičkách roku, zejména v období lunárního nového roku Tet a v jeho okolí (leden/únor) a v letních měsících, kdy je hlavní sezóna (červen-srpen).
Nevýhody: vaše motorka k vám cestuje samostatně a její doručení bude trvat 2-5 dní
PRŮVODCE KROK ZA KROKEM:
Krok 1: Jeďte na motorce na vlakové nádraží. Obecně platí, že otevírací doba pro odeslání motorky (a její vyzvednutí na druhém konci) je mezi 7:00 a 17:00, i když je dost pravděpodobné (zejména v menších městech), že pracovníci mají polední přestávku od 11:30 do 13:30. (Poznámka: nezapomeňte, že motorku musíte poslat vlakem alespoň několik dní předtím, než si ji budete chtít opět vyzvednout v cílové stanici.).
Pracovníci nákladního oddělení vlakového nádraží Saigon o polední přestávce: 11:30–13:30
Krok 2: Na hlavní trati z jihu na sever existuje několik různých společností, které se zabývají nákladní dopravou (včetně motocyklů). Zdaleka nejspolehlivější společností, kterou jsem využil, je však Door to Door. Na nádražích v Saigonu a Hanoji najděte nebo se zeptejte na kancelář společnosti Door to Door (vietnamsky: Công Ty Bao Bì Vận Chuyển). Na nádraží v Saigonu se jejich kancelář nachází vlevo před hlavním vchodem do nádraží na ulici Nguyen Thong 1. Na hanojském vlakovém nádraží se kancelář nachází v malém kiosku vlevo od hlavního vchodu do nádraží (ulice Le Duan 120). Na ostatních nádražích mezi Saigonem a Hanojí může, ale nemusí být vyhrazená kancelář Door to Door (bylo mi například řečeno, že je v Danangu, ale nepodařilo se mi ji najít). Pokud tam není, najděte si nebo se zeptejte na kancelář hành lý (nákladní doprava). Ta se obvykle nachází hned vedle hlavní pokladny na všech hlavních nádražích.
Na nádraží najděte kancelář Door to Door nebo hành lý (nákladní) oddělení
Krok 3: Pokud je to možné, pokuste se najít ženu za stolem u počítače. (Obecně jsou to ženy, které se zabývají transakcemi, a muži s modrým oblečením, kteří se starají o praktickou stránku věci: příprava a balení motocyklů. Podle mých zkušeností se s ženami jedná mnohem snadněji než s muži a je mnohem pravděpodobnější, že vše udělají podle pravidel, místo aby se z vás snažily vymáčknout nějaké "poplatky navíc"). Pokud neumíte vietnamsky, měl by být proces stále jednoduchý a někteří zaměstnanci umí anglicky natolik, že se s vámi domluví. Ukažte na svoji motorku a řekněte, kam ji chcete poslat. Personál vám ukáže seznam stanic, typ motocyklů a cen. Je velmi přehledný a ceny jsou pevné. (Poznámka: standardní manipulační poplatek 50 000vnd [2 USD] se platí zvlášť personálu při vyzvednutí motorky v cílové stanici). Jakmile zjistíte, kam chcete motorku poslat a kolik to bude stát, je nejlepší získat představu o tom, jak dlouho to taky bude trvat, než motorka dorazí na místo určení. Opět platí, že pokud nemluvíte vietnamsky, mělo by to jít i tak snadno provést tak, že ukážete na dnešní datum v kalendáři a pak ukážete na datum za několik dní v budoucnosti a řeknete "Ano?" (Poznámka: ačkoli některé hlavní destinace, jako je Quy Nhon (Dieu Tri) a Dong Hoi, nejsou uvedeny, je možné do nich motorku poslat, takže na tom trvejte, nebo prostě místo toho využijte některou z dalších přepravních společností).
Ceník: typy motocyklů podél horní části; cílové stanice po straně (xe số=manuálně; xe ga=automatická)
Krok 4: Kromě motorky a hotovosti potřebujete mít u sebe tři věci, abyste mohli úspěšně poslat motorku vlakem: cestovní pas, modrou/zelenou kartu motorky (karta vlastníka se jménem a adresou předchozího majitele) a telefonní číslo. V některých případech může být potřeba uvést také adresu ve Vietnamu: za tu můžete uvést cokoli, například adresu svého hotelu. Jakmile si zaměstnanci zapíší všechny vaše dokumenty, zaplatíte celou částku (kromě manipulačního poplatku 50 000vnd). Obdržíte stvrzenku, na které bude uvedeno vaše jméno, telefonní číslo, model motocyklu a cílová destinace. Tuto stvrzenku nesmíte ztratit. Pokud tak učiníte, může být velmi obtížné si motocykl v cílové stanici opět vyzvednout. Nezapomeňte si také vzít s sebou modrou/zelenou kartu vlastníka (nenechávejte ji například v kufru motocyklu).
Toto je vaše účtenka: neztraťte ji! Budete ho potřebovat, když si vyzvednete motorku
Krok 5: Zatímco dokončujete transakci, váš motocykl pravděpodobně projde některými změnami potřebnými pro přepravu nákladu. Odšroubují se boční zrcátka a uloží se do kufru pod sedadlo, z nádrže se odčerpá veškerý benzín (ujistěte se, že nedoplňujete do plna těsně před odjezdem na čerpací stanici) a motorka se zkontroluje, zda na ní nejsou nějaké značky, vady nebo poškození, aby za ně přepravní společnost na druhé straně nenesla odpovědnost. (Poznámka: nenechávejte v kufru motocyklu nic cenného a nezapomeňte si s sebou vzít klíče – nenechávejte je omylem v zapalování). Poté váš motocykl projde procesem "mumifikace". Vietnamské železnice jsou překvapivě hrbolaté, takže aby se snížila pravděpodobnost, že během cesty dojde k poškození, je váš motocykl pokryt ochrannými vrstvami: látkou, dekami, bublinkovou fólií, igelitovými pytli, polstrováním, pěnou, lepenkou a nakonec rámem z dřevěných prken. V bezpečí zmizí váš motocykl spolu s ostatním nákladem v zákulisí a čeká na lokomotivu, která ho dopraví nahoru nebo dolů po zemi do místa určení.
„Mumifikace“: vaše motorka je na cestu pokryta ochranným polstrováním
Krok 6: Nyní je váš motocykl na cestě a měl by to být celkem bezbolestný proces. (Jediný problém, který jsem kdy měl, byl s některými nevrlými muži, kteří motorku balí. Jsem si jistý, že je to nevděčná a špatně placená práce a muži na těchto pozicích nemají moc důvodů k radosti, ale někdy mohou být docela nevrlí, hrubí a neochotní, i když to tak rozhodně není vždy: například muži na obrázcích na této stránce byli velmi přátelští). Teď už stačí jen dojet na místo určení a vyzvednout si motorku. Pokud cestujete vlakem, kancelář Door to Door na nádraží v Saigonu (a myslím, že i v Hanoji) prodává také jízdenky na osobní vlak. To je opravdu výhodné, protože díky tomu nemusíte stát frontu v hlavní nádražní hale, abyste si mohli koupit jízdenku. Například když jsem naposledy posílal motorku na vlak, jednoduše jsem šel do kanceláře Door to Door na saigonském nádraží, u jedné přepážky si koupil jízdenku na motorku do Nha Trangu a u druhé si pak koupil vlastní jízdenku na vlak do Nha Trangu: prostě a jednoduše, bez front a bez problémů.
Pohodlné: kancelář Door to Door v Saigonu také prodává jízdenky na vlak pro cestující
Krok 7: Jakmile motocykl dorazí na místo určení, měli byste obdržet telefonát nebo textovou zprávu ze stanice. (Pokud se vám po několika dnech neozvou, předpokládejte, že na to zapomněli, a přesto se na stanici vydejte, protože v některých případech budete muset zaplatit 10 000 Vnd za každý den, kdy bude vaše motorka čekat na vyzvednutí v cílové stanici.) Na nádraží vyhledejte nebo požádejte o oddělení hành lý (nákladní doprava) a ukažte obsluze stvrzenku. Ti si ověří vaše údaje v knihách, najdou váš motocykl, rozbalí ho, nasadí zpětná zrcátka a předají vám ho. Zaplaťte manipulační poplatek 50 000 vnd, motorku pořádně zkontrolujte – brzdy, pneumatiky, rám, kufr, zrcátka – a můžete vyrazit. Až na to, že ne, protože v nádrži nebudete mít žádný benzín. Zeptejte se personálu na nejbližší čerpací stanici (trạm xăng). Možná tam budete muset dojít pěšky, i když některé motorky, jako například ta moje, se zdají být nějakým způsobem schopná jet na výpary po dobu pár minut, kterou potřebujete na dojetí k pumpě za rohem. Nyní máte motorku, plnou nádrž benzínu a před sebou skvělý výlet po Vietnamu. (Poznámka: pokud by z nějakého důvodu nastal problém s identifikací nebo ověřením pravosti vaší motorky, ukažte obsluze modrou kartu vlastníka, aby nebylo sporu o tom, že je to vaše motorka).
Podrobný průvodce na cestu motorkou z jihu na sver najdete zde.
![Jak poslat motorku vlakem ve Vietnamu? Jak poslat motorku vlakem ve Vietnamu?]()
V cílové stanici je motorka vybalena a pak jste připraveni vyrazit na cestu
Čech ve Vietnamu je svobodný a nezávislý: svobodný pro všechny čtenáře a nezávislý na jakékoli vnější kontrole. Tyto webové stránky jsou však také způsobem, jak si vydělávám na živobytí. Pokud se vám obsah na stránkách líbí a chcete mít přístup do placeného obsahu, zaregistrujte si jeden z balíčků zde. A nebo mne můžete podpořit zakoupením některé z mých eBook průvodců. Všem vám moc děkuji a posílám pozdrav ze Saigonu.
![ech_ve_Vietnamu_Cestovn_prvodce image ech_ve_Vietnamu_Cestovn_prvodce Jak poslat motorku vlakem ve Vietnamu? - Čech ve Vietnamu]()
Zanechat komentář
Dotazy, aktualizace a zprávy o výletech jsou vítány. Prosím však, abyste komentáře psali slušně a k tématu.